රුවන් වෛද්යතුමා ලියන ට්රාන්සිල්වේනියා බ්ලොග් අඩවියේ පුනරුප්පත්තිය/ පුනර්භවය සත්යද ලිපියට අදාලව අසමි දකිමි සොයමි බ්ලොග් අඩවිය ලියන විචාගේ කොමෙන්ටුවක් අනුව මෙම අදහස ඇති විය. බොහෝ දෙනා කාලාම සූත්රය සහ එහි සඳහන් වන නිදහස් චින්තනය පිළිබඳව සාකච්ඡා කරන බැවින් සහ එම අදහස යොදාගන්නා බැවින්, විචාටත් වෛද්යතුමාටත් ස්තූති කරමින්ම මෙම විස්තරය සටහන් කරමි.
>>>>>>>>>...............................<<<<<<<<<<<<
>>>>>>>>>...............................<<<<<<<<<<<<
එක් පසෙක හිඳගත්තාවූ ඒ කේසපුත්ත නියම්ගම් වැසි කාලාම ශාක්යයෝ භාග්යවතුන් වහන්සේට මෙසේ කීහ.
’’ස්වාමීනි, මේ කේසපුත්ත ගමට එන්නාවූ සමහර ශ්රමණ බ්රාහ්මණයෝ ඇත්තාහ. ඔවුහු තමන්ගේ වාදයම දක්වති. ප්රකාශ කරති. අනික් වාදයන්ට ගරහති, නින්දා කරති, බැහැර කරති."
" ස්වාමීනි, අනික් ශ්රමණ බ්රාහ්මණයෝ කේසපුත්ත ගමට එත්. ඔවුහුද තමන්ගේ වාදයම දක්වති, ප්රකාශ කරති, අනික් වාදයන්ට ගරහති, නින්දා කරති, බැහැර කරති,"
"ස්වාමීනි, ඔවුන්ගේ කථා පිළිබඳව මේ පින්වත් ශ්රමණ බ්රාහ්මණයන් අතුරෙන් කවරෙක් නම් සැබවක් කියයිද, කවරෙක් බොරු කියාදැයි අපට සැක ශංකා ඇතිවන්නේය" කියායි.
’’කාලාමයෙනි, නුඹලා විසින් සැක ශංකා ඉපදවීමට සුදුසුය. සැක කිරීමට සුදුසුය. තොපට ශංකා කළයුතු තන්හිම සැක උපන්නේය.
"කාලාමයෙනි,
1. නුඹලා අනුන් කියනු ඇසීමෙන් නොපිළිගත යුතුය.
2. පරම්පරායෙහි ආ හෙයින් නොපිළිගත යුතුය.
3. මෙය මෙසේද විය හැකියයි නොපිළිගත යුතුය.
4. අපගේ පොත පතෙහි සඳහන් බැවින් නොපිළිගත යුතුය. .
5. තර්කානුකූලයයිද නොපිළිගත යුතුය.
6. න්යායට අනුකූලයයිද නොපිළිගත යුතුය.
7. මේ කාරණය යහපතැයි කල්පනා කිරීමෙන්ද නොපිළිගත යුතුය.
8. අප නුවණින් තීරණයකොට ගන්නාලද දෘෂ්ටියට සමානයයිද නොපිළිගත යුතුය.
9. මේ මහණ තෙමේ යහපත් කෙනෙකි, ඔහුගේ කීම පිළිගත යුතුයයිද නොපිළිගත යුතුය.
10. මේ ශ්රමණ තෙමේ අපගේ ගුරුයයිද නොපිළිගත යුතුය.
කාලාමයෙනි,
යම් කලෙක්හි තෙපි මේ ධර්මයෝ අකුසල්ය. මේ ධර්මයෝ වරද සහිතය, මේ ධර්- විචාරකමයෝ නුවණැත්තන් විසින් ගර්හා කරනලදහ. පුරන ලද්දාවූ, සමාදන්වන ලද්දාවූ මේ ධර්මයෝ අහිත දුක් පිණිස පවතිත්යයි තුමූම දන්නාහුද, එසේ ඇති කල්හි, කාලාමයෙනි, තෙපි ඒ අකුශල ධර්මයන් දුරු කරන්නාහුයු.
’’කාලාමයෙනි, නුඹලා කුමක් සිතන්නෙහිද?
"පුරුෂයා තුල උපදින්නාවූ ලෝභය හිත පිණිස හෝ අහිත පිණිස හෝ උපදීද?’’
’’ස්වාමීනි, අහිත පිණිසය.’’
’’කාලාමයෙනි, ලෝභයෙන් යුක්තවූ පුද්ගලයා ලෝභය විසින් යටපත් කරන ලද සිතින්, හාත්පසින් විනාශ කරන ලද සිතින්, සතුන්ද මරයි, සොරකම්ද කරයි, පරදාරාවන් කරාද යෙයි, බොරුද කියයි, අන්යයන්ද එහි යොදවයි. "
"එය යමෙකුට දීර්ඝ කාලයක් අහිත පිණිස දුක් පිණිස වේද ?’’
’’ස්වාමීනි, එසේය.’’
’’කාලාමයෙනි, නුඹලා කුමක් සිතන්නෙහිද?
" පුරුෂයා තුල උපදින්නාවූ ද්වේෂය හිත පිණිස හෝ අහිත පිණිස හෝ උපදීද?’’
’’ස්වාමීනි, අහිත පිණිසය.’’
’’කාලාමයෙනි, ද්වේෂයෙන් යුක්තවූ පුද්ගලයා ද්වේෂය විසින් යටපත් කරන ලද සිතින්, හාත්පසින් විනාශ කරන ලද සිතින්, සතුන්ද මරයි, සොරකම්ද කරයි, පරදාරාවන් කරාද යෙයි, බොරුද කියයි, අන්යයන්ද එහි යොදවයි "
"එය යමෙකුට දීර්ඝ කාලයක් අහිත පිණිස දුක් පිණිස වේද, ?’’
’’ස්වාමීනි, එසේය.’’
" පුරුෂයා තුල උපදින්නාවූ මෝහය හිත පිණිස හෝ අහිත පිණිස හෝ උපදීද?’’
’’ස්වාමීනි, අහිත පිණිසය.’’
’’කාලාමයෙනි, මෝහයෙන් යුක්තවූ පුද්ගලයා මෝහය විසින් යටපත් කරන ලද සිතින්, හාත්පසින් විනාශ කරන ලද සිතින්, සතුන්ද මරයි, සොරකම්ද කරයි, පරදාරාවන් කරාද යෙයි, බොරුද කියයි, අන්යයන්ද එහි යොදවයිද, "
"එය යමෙකුට දීර්ඝ කාලයක් අහිත පිණිස දුක් පිණිස වේද, ?’’
’’ස්වාමීනි, එසේය.’’
’’කාලාමයෙනි, ඒ කුමකැයි සිතන්නහුද? මේ ධර්මයෝ කුසල් වෙද්ද, අකුසල් වෙද්ද?
’’ස්වාමීනි, අකුසල්ය.’’
’’එසේනම් එය වැරදි දෙයක්ද, නිවැරදි දෙයක්ද?’’
’’ස්වාමීනි, එය වැරදි දෙයක්.’’
’’නුවණැත්තන් විසින් ගර්හා කරණ ලද්දාහු හෝ වෙද්ද, නුවණැත්තන් විසින් ප්රශංසා කරණ ලද්දාහු හෝ වෙද්ද?’’
’’ස්වාමීනි, නුවණැත්තන් විසින් ගර්හා කරණ ලද්දාහු වෙත්.’’
’’සම්පූර්ණ කරණ ලද්දාහු, සමාදන් වන ලද්දාහු, අහිත පිණිස, දුක පිණිස පවතිද්ද, නොවෙද්ද, මෙහි තොපට කෙසේ අදහස් වේද?’’
’’ස්වාමීනි, පුරන ලද, සමාදන්වන ලද මේ ධර්මයෝ අහිත පිණිස, දුක් පිණිස පවතිත් යනු මේ අපගේ අදහස වෙයි.’’
>>>>>>>>....................................<<<<<<<<<<
>>>>>>>>....................................<<<<<<<<<<
’’කාලාමයෙනි, ඒ කුමකැයි සිතන්නහුද? පුරුෂයා තුල උපදිනාවූ අලෝභය හිත පිණිස හෝ අහිත පිණිස හෝ උපදින්නේද?’’
’’ස්වාමීනි, හිත පිණිස වේ.’’
’’කාලාමයෙනි, ලෝභයෙන් නොඇලුණාවූ, ලෝභයෙන් නොමවඩනා ලද්දාවූ, විනාශ නොවූ සිත් ඇත්තාවූ පුරුෂ පුද්ගල තෙම සතුන් නොමරයි, සොරකම් නොකරයි. පරදාරාවන් කරා නොයයි. බොරු නොකියයි. එහි අන්යයාද සමාදන් කරවයිද, "
ඔහුට බොහෝ කාලයක් මුළුල්ලෙහි හිත සැප පිණිස වෙයිද ?’’
ඔහුට බොහෝ කාලයක් මුළුල්ලෙහි හිත සැප පිණිස වෙයිද ?’’
’’ස්වාමීනි, එසේය.’’
’’කාලාමයෙනි, ඒ කුමකැයි සිතන්නහුද? පුරුෂයා තුල උපදිනාවූ අද්වෙශය හිත පිණිස හෝ අහිත පිණිස හෝ උපදින්නේද?’’
’’ස්වාමීනි, හිත පිණිස වේ.’’
’’කාලාමයෙනි, ද්වේශයෙන් නොඇලුණාවූ, ද්වේශයෙන් නොමවඩනා ලද්දාවූ, විනාශ නොවූ සිත් ඇත්තාවූ පුරුෂ පුද්ගල තෙම සතුන් නොමරයි, සොරකම් නොකරයි. පරදාරාවන් කරා නොයයි. බොරු නොකියයි, එහි අන්යයාද සමාදන් කරවයිද?
ඔහුට බොහෝ කාලයක් මුළුල්ලෙහි හිත සැප පිණිස වෙයිද?’’
ඔහුට බොහෝ කාලයක් මුළුල්ලෙහි හිත සැප පිණිස වෙයිද?’’
’’ස්වාමීනි, එසේය.’’
’’කාලාමයෙනි, ඒ කුමකැයි සිතන්නහුද? පුරුෂයා තුල උපදිනාවූ අමෝහය හිත පිණිස හෝ අහිත පිණිස හෝ උපදින්නේද?’’
’’ස්වාමීනි, හිත පිණිස වේ.’’
’’කාලාමයෙනි, මෝහයෙන් නොඇලුණාවූ, මෝහයෙන් නොමවඩනා ලද්දාවූ, විනාශ නොවූ සිත් ඇත්තාවූ පුරුෂ පුද්ගල තෙම සතුන් නොමරයි, සොරකම් නොකරයි. පරදාරාවන් කරා නොයයි. බොරු නොකියයි. එහි අන්යයාද සමාදන් කරවයිද
යමක් ඔහුට බොහෝ කාලයක් මුළුල්ලෙහි හිත සැප පිණිස වෙයිද?’’
යමක් ඔහුට බොහෝ කාලයක් මුළුල්ලෙහි හිත සැප පිණිස වෙයිද?’’
’’ස්වාමීනි, එසේය.’’
’’කාලාමයෙනි, ඒ කුමකැයි සිතන්නහුද? මේ ධර්මයෝ කුසල් හෝ අකුසල් හෝ වෙත්ද?’’
’’ස්වාමීනි, කුසල්ය."
’’වරද හෝ නිවරද හෝ වෙත්ද?’’
’’ස්වාමීනි, නිවරද වෙත්.’’
’’නුවණැත්තන් විසින් ගර්හා කරණ ලද්දාහු හෝ නුවණැත්තන් විසින් ප්රශංසා කරණ ලද්දාහු හෝ වෙත්ද?’’
’’ස්වාමීනි, නුවණැත්තන් විසින් ප්රශංසා කරණ ලද්දාහු වෙත්.’’
’’පුරන ලද්දාහු, සමාදන් වන ලද්දාහු හිත පිණිස හෝ පවතිත්ද, හිත පිණිස හෝ නොපවතිත්ද? මේ කාරණයෙහි අදහස කෙසේද?
’’පුරන ලද්දාහු, සමාදන් වන ලද්දාහු හිත පිණිස, සැප පිණිස පවතිත් යනු මෙහි අපගේ අදහස වෙයි.’’
>>>>>...........................<<<<<<<
’’කාලාමයෙනි, මෙසේ පහකළ ලෝභය ඇති පහකළ ද්වේෂය ඇති, මුළා නොවූ, යහපත් නුවණ ඇත්තාවූ, සිහියෙන් යුක්තවූ ඒ ආර්ය්ය ශ්රාවක තෙම මෛත්රී සහගත සිතින් එක් දිසාවක් පතුරුවා වාසය කරයි.
එසේම දෙවෙනි දිශාවද, එසේම තුන්වැනි දිශාවද, එසේම හතරවැනි දිශාවද, මෙසේ උඩද, යටද, සරසද, සැම තන්හි හීන මධ්යාදී සියල්ල ඇති බැවින් සියලු සත්ත්වයන් ඇත්තාවූ, ලෝකය මහත්වූ, මහත් බවට ගියාවූ, අවෛරීවූ, ව්යාපාද රහිතවූ, මෛත්රී සහගත සිතින් පතුරුවා වාසය කරයි.
කරුණා සහගත සිතින් එක් දිසාවක් පතුරුවා වාසය කරයි.
එසේම දෙවෙනි දිශාවද, එසේම තුන්වැනි දිශාවද, එසේම හතරවැනි දිශාවද, මෙසේ උඩද, යටද, සරසද, සැම තන්හි හීන මධ්යාදී සියල්ල ඇති බැවින් සියලු සත්ත්වයන් ඇත්තාවූ, ලෝකය මහත්වූ, මහත් බවට ගියාවූ, අවෛරීවූ, ව්යාපාද රහිතවූ, කරුණා සහගත සිතින් පතුරුවා වාසය කරයි.
මුදිතා සහගත සිතින් එක් දිසාවක් පතුරුවා වාසය කරයි.
එසේම දෙවෙනි දිශාවද, එසේම තුන්වැනි දිශාවද, එසේම හතරවැනි දිශාවද, මෙසේ උඩද, යටද, සරසද, සැම තන්හි හීන මධ්යාදී සියල්ල ඇති බැවින් සියලු සත්ත්වයන් ඇත්තාවූ, ලෝකය මහත්වූ, මහත් බවට ගියාවූ, අවෛරීවූ, ව්යාපාද රහිතවූ, මුදිතා සහගත සිතින් පතුරුවා වාසය කරයි.
උපෙක්ෂා සහගත සිතින් එක් දිසාවක් පතුරුවා වාසය කරයි.
එසේම දෙවෙනි දිශාවද, එසේම තුන්වැනි දිශාවද, එසේම හතරවැනි දිශාවද, මෙසේ උඩද, යටද, සරසද, සැම තන්හි හීන මධ්යාදී සියල්ල ඇති බැවින් සියලු සත්ත්වයන් ඇත්තාවූ, ලෝකය මහත්වූ, මහත් බවට ගියාවූ, අවෛරීවූ, ව්යාපාද රහිතවූ, උපෙක්ෂා සහගත සිතින් පතුරුවා වාසය කරයි.
’’කාලාමයෙනි, ආර්ය්ය ශ්රාවක තෙම මෙසේ අවෛර සිත් ඇත්තේ වේද, මෙසේ අව්යාපාද සිත් ඇත්තතේ වේද, මෙසේ නොකිලුටු සිත් ඇත්තේ වේද, මෙසේ පිරිසිදු සිත් ඇත්තේ වේද, ඔහු විසින් මේ ආත්මයෙහි අස්වැසීම් සතරක් ලබන ලද්දාහු වෙත්.
1. ඉදින් පරලොවක් ඇත්තේ නම්, කරණ ලද හොඳ නොහොඳ කර්මයන්ගේ ඵල විපාක ඇත්තේ නම්, ’කය බිඳීමෙන් මරණින් පසු යහපත් ගති ඇති ස්වර්ග ලෝකයෙහි උපදින්නෙමි’ යන මේ පළමුවැනි අස්වැසීම ඔහු විසින් ලබන ලද්දේ වෙයි.
2. ඉදින් පරලොවක් නැත්තේ නම්, කරණ ලද හොඳ නොහොඳ කර්මයන්ගේ ඵල විපාක නැත්තේ නම්, ’මේ ආත්මයෙහිම වෛර නැතිව, ව්යාපාද නැතිව, දුක් නැතිව, සුවසේ ජීවිතය පරිහරණය කරන්නෙමි’ යන මේ දෙවන අස්වැසීම ඔහු විසින් ලබන ලද්දේ වෙයි.
3. ඉදින් පව් කරන්නාහට විපාක දෙනු ලැබේ නම් මම වනාහි කිසිවෙකුට වරදක් නොසිතමි. පව් නොකරන්නාවූ මට කෙසේ නම් දුකක් පැමිණෙන්නේද? නොපැණෙන්නේද යන මේ තුන්වැනි අස්වැසීම එහු විසින් ලබන ලද්දේ වෙයි.
4.ඉදින් පව් කරන්නාහට විපාක නොදෙනු ලැබේ නම්, ’දැන් මම වනාහි පවෙන්ද, විපාකයෙන්ද යන දෙකින් පිරිසිදුවූ තමා දක්නෙමි’ යන මේ සතරවැනිවූ අස්වැසීම ලබන ලද්දේ වෙයි.
’’කාළාමයෙනි, මෙසේ වෛර සිත් නැත්තාවූ, මෙසේ ව්යාපාද සිත් නැත්තාවූ, මෙසේ නොකිලිටි සිත් ඇත්තාවූ, මෙසේ පිරිසිදු සිත් ඇත්තාවූ ඒ ආර්ය්ය ශ්රවකයා විසින් මේ ආත්මයෙහිම මේ අස්වැසිම් සතර ලබන ලද්දාහු වෙත්යයි වදාළ සේක.
>>>>>>>>>>..........................<<<<<<<<<<
කලාම සූත්රයෙන් උපුටාගත් කොටස් පමණක් මෙලෙස දක්වනුයේ ඉතාමත් දීර්ඝ විස්තරයක් එහි ඇති බැවිනි. >>>>>>>>>>..........................<<<<<<<<<<
~සූත්ර පිටකය-අංගුත්තර නිපාතය-තික නිපාතය-මහා වග්ගය~
මෙහි 5 වන සූත්ර දේශ්ණාව වන කාලාම සූත්රය වැඩිවිස්තර සඳහා කියවා බැලිය හැක.
මෙහිදී බුදුරජාණන් වහන්සේ පෙන්වාදෙන ප්රධාන කරුණනම් කුසලය, අකුසලය තමා විසින්ම නුවණින් විමසා බලා තීරණය කරන ලෙසයි.
තමාටත්, අනුන්ටත් යන එක් පක්ෂයකට හෝ දෙපක්ෂයටම අයහපතක්, නරකක් වෙයිනම් එය අකුසලයකි.
තමාටත්, අනුන්ටත් යන එක් පක්ෂ්යකට හෝ දෙපක්ෂයටම යහපතක්, හොඳක් වෙයිනම් එය කුසලයකි.
එය තමන්ම නුවණින් සලකා බලා තීරණය කර, එහි හැසිරීම යහපත් බවයි බුදුරජාණන් වහන්සේ කාලාම සූත්රයෙන් පෙන්වා දෙනු ලබනුයේ.
සූත්ර පාඨ උපුටාගැනීම: www.pitaka.lk
Image From with Thanks: https://www.google.com/url?sa=i&rct=j&q=&esrc=s&source=images&cd=&cad=rja&uact=8&ved=0ahUKEwiUrtX667vQAhVMPY8KHdQsAdQQjRwIBw&url=http%3A%2F%2Fslideplayer.com%2Fslide%2F10025450%2F&psig=AFQjCNEueFWBTxka_JFVRmBmOZlApUkm9A&ust=1479885925933276
බුද්ධාගමනං ග්රීක් වෙලා දැන්...
ReplyDeleteස්තූතියි සටහනට.. ටිකක් අභිධර්මය ගැන කියවන්න හිතුණා...
ඒකත් හොඳයි. රේරුකානේ චන්දවිමල හිමියන්ගේ "අභිධර්ම මාර්ගය" හා "අභිධර්මයේ මූලික කරුණු" හොඳ පොත් ආරම්භයක් විදිහට.
Deleteඔන්න මමත් ආවෝ... දැන් කියවන්න වෙලාවක් නෑ. බ්ලොග් පෝස්ට් එකක හිරවෙලා ඉන්නෙ. වෙලාවක් ලැබුනු හැටියෙ කියවනවා.
ReplyDeleteබොහෝම ස්තූතියි මකරෝ. වෙලාව ලැබුනම කියවන්න.
Deleteබොහොම ස්තුතියි මෙලෙස ධර්මය යලි මතක් කරදීම පිළිබඳව.
ReplyDeleteබොහෝම ස්තූතියි විචා
Deleteඒ කියන්නේ අදහස් - රහතන්වස්හන්සේලා ලිව්වයි කිව්වත් ඔබට හරිනම් තමා පිලි ගන්න ඕනේ.
ReplyDeleteඒ කියන්නේ අජිත් මහතාණෙනි, කවුරු කිව්වත්, කුසලය සහ අකුසලය තමයි පිලිගන්න ඕන. තමන් නුවණින් විමසලා බලන්න ඕන ඒක කුසල්ද, අකුසල්ද කියල.
Deleteමම අහන්නෙත් නැතිව මෙතනට දැම්මා .
ReplyDeletehttp://nelumyaya.com/?p=7078
අපි බ්ලොග් ලියන්නේ අපේ අදහස් සහ දැනුම බෙදාගන්නනෙ. අපි ලියන දෙයක් තවත් කෙනෙක් කිවයන එක සතුටක්. එහෙම කියවන්ඩ අවස්ථාවක් විදිහට බෙදාගන්නව දකින්ඩ ලැබීමත් ලොකු සතුටක්. බොහෝම ස්තූතියි අජිත් මහතාණෙනි.
Delete